Khamis, 31 Mac 2011

Pencuri lembu kena perangkap

LINGGI – Kesungguhan orang kampung menyelesaikan kemelut penduduk di sini yang sering kehilangan lembu akhirnya terjawab apabila berjaya memberkas pencuri terbabit.

Penduduk, Mohd Rafidi Ahmad, 30, berkata, kejadian kecurian di Kampung Tampin Linggi memang sudah berlaku sejak dahulu lagi dan semakin kerap terjadi kebelakangan ini.

Menurutnya, modus operandi pencuri terbabit akhirnya berjaya dipatahkan apabila penduduk mengumpan lembu bagi membolehkan dia diberkas.

“Dua daripada empat pencuri berjaya diberkas. Kami terpaksa mengenakan umpan lembu bagi menarik mereka mencuri.

“Pencuri berkenaan bukan dari daerah ini dan hanya mengambil kesempatan melakukan jenayah ini apabila menyedari di sini banyak lembu berkeliaran,” katanya ketika ditemui di Balai Polis Linggi, semalam.

Mohd Rafidi berkata, petang Selasa lalu, ada penduduk kampung yang menemui beberapa jarum sumpit di kawasan jalan utama Kampung Tampin Linggi.

“Pencuri itu menggunakan tembakan pelali agar lembu pengsan dan dapat dilarikan menggunakan kereta atau lori. Kebiasaannya lembu yang dicuri bersaiz sederhana bagi memudahkan mereka mengangkat dan diletakkan di dalam kereta.

“Kami menjangka pencuri melakukan kegiatannya pada waktu malam di kebun dan kira-kira 20 penduduk berjaga dan kemudiannya kira-kira jam 2.45 pagi, empat pencuri datang dengan menaiki sebuah kereta,” katanya.

:Menurutnya, dengan menggunakan sebuah van, mereka menghalang laluan kereta pencuri terbabit sebelum mereka lari menyelamatkan diri.

“Kami semua cuba mengejar mereka tetapi tidak berjaya. Bagaimanapun, ia tidak melumpuhkan semangat menjejak pencuri terbabit.

“Pada sebelah pagi sewaktu rondaan dilakukan, kami terserempak dengan seorang lelaki dalam keadaan mencurigakan duduk di perhentian bas, di sini,” katanya.

Mohd Rafidi berkata, tangkapan dibuat sekitar jam 7 hingga 8 pagi di kawasan berasingan.

“Salah seorangnya tidak berselipar dan ketika ditahan, dia mendakwa sedang memancing. Sementara, seorang lagi ditemui menyorok di longkang besar tepi jalan.

“Kedua-dua mereka dibawa ke Balai Polis Linggi untuk tindakan lanjut dan dua lagi pencuri masih bebas,” katanya.

Ketua kampung, Ariffin Bahar berkata, sejak berlakunya kecurian di kampung berkenaan, memang ada sukarelawan yang sering berjaga bagi memastikan kecurian tidak berulang.

“Ini kali pertama penduduk berjaya menangkap pencuri lembu.

“Di kampung ini boleh dikatakan hampir setiap penduduk membela lembu walaupun bilangannya tidak banyak dan ada diletakkan di kandang serta ada juga dilepaskan berkeliaran,” katanya.

Menurutnya, pencuri lembu dipercayai bergerak dalam kumpulan berbeza dan mempunyai strategi mencuri bagi mengelak kegiatan mereka dihidu pihak berkuasa.

“Diharapkan kegiatan ini tidak berulang kerana pasukan sukarelawan rondaan di kawasan ini begitu serius menangani masalah ini,” katanya.

kredit to : sinar harian