Sabtu, 9 April 2011

Tikus raksasa purba dijumpai

MONTEVIDEO, Uruguay – Seorang saintis di sini telah mengenal pasti fosil tengkorak purba daripada tikus raksasa yang terbesar pernah direkodkan buat pertama kalinya.

SAINTIS percaya tikus purba menggunakan saiz besar pada tubuhnya sebagai cara mempertahankan diri.


Tikus raksasa itu dipercayai seberat satu tan menyerupai seekor lembu berukuran tiga meter panjang dipercayai mendiami bahagian hilir sungai dan hutan dua hingga empat juta tahun dahulu.
Menurut Dr. Rudemar Ernesto Blanco dari Institut Fizik Montevideo, tikus itu 15 kali lebih berat daripada tikus terbesar kini. Beliau menulis dalam jurnal Proceedings of the Royal Society.
“Haiwan itu tinggal bersama karnivor burung gasar dan spesies harimau yang telah pupus. Seekor tikus tidak boleh melarikan diri dengan begitu baik jadi, mereka perlu berlawan dengan pemangsa lain.
“ Ia mungkin mencapai saiz yang besar untuk melindungi dirinya,” kata Dr. Rudemar.
Jelasnya lagi, tengkorak tikus yang berukuran setengah meter panjang itu ditemui oleh seorang pakar paleontologi amatur di tepi pantai Rio de La Plata, utara negara itu.
Tikus raksasa itu dikaji selama tiga tahun di Muzium Sejarah Semula Jadi di Montevedio sebelum dikenal pasti dengan nama Josephoartigasia. – Agensi